Raport Dobrych Praktyk Pracodawców 2024

Polskie firmy wobec dobrostanu pracowników. Podsumowanie badania #Wellbeing. Dobre praktyki pracodawców 2024 Instytutu Humanites

Mężczyźni częściej niż kobiety, kadra kierownicza częściej niż szeregowi pracownicy odczuwają satysfakcję z pracy. Zadowolenie jest większe w małych firmach, podobnie jak poczucie sensu z realizowanych zadań. Najwyżej cenimy elastyczne formy pracy, możliwość rozwoju oraz integracji życia zawodowego i rodzinnego, a także atmosferę w biurze i bezpieczeństwo zatrudnienia. Najnowszy raport Instytutu Humanites podsumowuje wyniki badania dobrostanu pracowników w polskich firmach.

Raport #Wellbeing. Dobre praktyki pracodawców 2024 powstał na podstawie odpowiedzi przeszło tysiąca pracowników z firm zatrudniających łącznie ponad 19 tysięcy osób. Badanie objęło szerokie spektrum zagadnień, jak np. integracja ról zawodowych i prywatnych, poczucie identyfikacji z firmą czy wielowymiarowy rozwój. Ankietowani reprezentowali różne branże, m.in. prawniczą, farmaceutyczną, finansową czy IT.

Badanie odbyło się przy okazji czwartej edycji konkursu Firma Przyjazna Rodzinie / Firma Przyjazna Człowiekowi organizowanego corocznie przez Instytut Humanites. Firmy są w nim oceniane pod względem strategicznego podejścia do kapitału ludzkiego, spójności realizowanych polityk dotyczących dobrostanu oraz całościowego spojrzenia na człowieka i kulturę pracy.

Z badania wynika, że osoby na stanowiskach kierowniczych częściej deklarują wyższe poczucie satysfakcji z pracy – 59 proc. z nich zdecydowanie odczuwa zadowolenie z jej efektów w porównaniu do 40 proc. reszty pracowników. Różnicę w odpowiedziach widać także w podziale na płeć: 50 proc. mężczyzn wysoko ocenia swoją satysfakcję z pracy, podczas gdy wśród kobiet wynik ten wynosi 42 proc.

Wyraźnie rysuje się również zbieżność między wielkością firmy a deklarowanym poczuciem wpływu. Wśród pracowników małych firm aż 68 proc. ocenia je jako zdecydowanie wysokie. Z kolei w firmach średnich odsetek ten wynosi 41 proc., a w firmach dużych – 34 proc. Wyniki są podobne, jeśli chodzi o odnajdywane w pracy poczucie sensu. Pracownicy firm zatrudniających poniżej 250 osób dużo częściej niż reszta (65 vs 50 proc.) są też skłonni rekomendować innym zatrudnienie u swojego pracodawcy.

Ankietowani najbardziej cenią elastyczne formy pracy, szanse rozwoju, możliwość pogodzenia życia zawodowego i prywatnego, a także atmosferę w biurze i bezpieczeństwo zatrudnienia. Jednocześnie tylko 33 proc. mężczyzn i 28 proc. kobiet deklaruje, że po pracy mają dość czasu i sił na życie rodzinne i rozwój osobisty. Odsetek ten jest jeszcze niższy w przypadku osób opiekujących się seniorami – 26 proc.

Z raportu wynika również, że programy przekwalifikowania oferuje jedynie 1/3 badanych firm. Znaczącą różnicę w tym zakresie widać między pracownikami firm małych (do 50 pracowników) i większych. W przypadku tych pierwszych znacznie częściej dostrzegano wyraźną możliwość przekwalifikowania (45 vs 28 proc.).

– Trwa walka o talenty na rynku pracy – wyjaśnia Zofia Dzik, prezes Instytutu Humanites. – Obecnie już 66 proc. pracodawców ma kłopot z obsadzeniem wakatów. Jednak paradoksalnie choć firmy chcą brać udział w wyścigu technologicznym i cierpią na braki kadrowe, to zarazem nie kwapią się do inwestowania w programy reskillingowe. Najchętniej zatrudniałyby już wykwalifikowanych pracowników, jednak w obecnej sytuacji takie podejście jest nie do utrzymania. Dlatego firmy chcące dysponować specjalistyczną kadrą powinny z jednej strony rozpoznawać potencjał swoich pracowników i inwestować w dobre programy umożliwiające zdobycie nowych kwalifikacji przez obecnych pracowników, a zarazem dbać o ich utrzymanie przez zapewnienie im szerszej oferty korzyści skierowanych na poprawę ich dobrostanu. Od kilku lat diagnozujemy te przemiany w ramach projektów prowadzonych w Instytucie Humanites.

Raport:

Strona Konkursu: https://2godzinydlarodziny.pl/konkurs-firma-przyjazna-rodzinie-firma-przyjazna-czlowiekowi

Kontakt:
Katarzyna Lorenz
Dyrektorka komunikacji i PR Instytutu Humanites
tel.: +48 505 017 957
mail: katarzyna.lorenz@humanites.pl

Partnerzy Konkursu

Partnerem strategicznym Konkursu jest Instytut Biznesu Rodzinnego.

Partnerami wspierającymi są: Fundacja Liderek Biznesu, Great Place to Work® Polska, Konfederacja Lewiatan, Stowarzyszenie LiderShe, Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką, THINKTANK – Centre for Dialogue and Analysis, Vital Voices Chapter Poland, Money.pl