Poznaj najlepsze praktyki firm zaangażowanych w akcję #2h4family #4human, której organizatorem jest Instytut Humanites i weź udział w naszych konkursach dla Pracodawców!
Pracodawca ma wiele możliwości, aby przedsiębiorstwo zasłużyło na miano „przyjaznego rodzinie i człowiekowi”. Firmy nie tylko poświęcają coraz więcej czasu na tworzenie kultury organizacyjnej, która będzie sprzyjać wellbeingowi, ale też angażują pracowników w jej współtworzenie. Wzrasta też popularność badania potrzeb i oczekiwań zatrudnionych osób w zakresie łączenia przez nich pracy z życiem rodzinnym i prywatnym.
Poczucie sensu w pracy
Większość naszych zawodów związana jest z produkcją czy usługami: pakujemy towary, piszemy algorytmy, wklepujemy dane do tabelki w Excelu. Zaledwie 28% pracowników dużych firm ma wysokie poczucie sensu w pracy – te dane płyną z najnowszej edycji Raportu Dobrych Praktyk #WELLBEING Instytutu Humanites – Człowiek i Technologia. W małych firmach ten wynik jest ponad dwukrotnie wyższy (64%). Z kolei amerykański antropolog David Graeber w swojej książce „Praca bez sensu. Teoria” wymienił badania, z których wynikało, że 37 proc. Brytyjczyków i 40 proc. Holendrów nie widzi sensu swojej pracy – a były to wyniki jeszcze sprzed pandemii, podczas której wiele osób redefiniowało swoje relacje z miejscem zatrudnienia.
Przed pracodawcami stoi więc nie lada wyzwanie – jak w takich warunkach sprawić, aby pracownicy mieli głęboką, wewnętrzną motywację do pracy na rzecz firmy czy organizacji? To kluczowe zagadnienie. O sukcesie firmy, jej innowacyjności i konkurencyjności w pierwszej kolejności decyduje zaangażowanie i kreatywność jej pracowników.
Motywacja wewnętrzna jest o 54% wyższa wśród osób o wysokim (vs niskim) poziomie dobrostanu w pracy (Badanie Instytutu Humanites: Well Working 2022 r.).
Wśród podmiotów, które co roku angażują się w globalny ruch na rzecz zmiany kultury pracy i życia, Dwie Godziny dla Rodziny | dla Człowieka, są takie, które na to wyzwanie potrafią odpowiedzieć.
Najlepsze praktyki firm zaangażowanych w akcję #2h4family #4human, której organizatorem jest Instytut Humanites.
Przykłady takich działań zespół Instytutu Humanites ma co roku przyjemność poznawać w trakcie konkursu Firma Przyjazna Rodzinie / Człowiekowi (więcej informacji na stronie konkursu). A także podczas akcji #2h4family, pierwszej polskiej kampanii wellbeing, która osiągnęła duży sukces na arenie międzynarodowej. Biorą w niej udział pracodawcy z ponad 59 krajów, co oznacza, że polska kampania jest obecna w co trzecim kraju na świecie! #
2h4family/4human to akcja, która ma na celu przeciwdziałanie globalnym trendom: samotności, depresji i kryzysowi więzi, a także zachęcanie pracodawców do budowania dobrej kultury pracy służącej wielowymiarowemu rozwojowi człowieka, gdzie firmy mogą realizować swoje biznesowe cele, a ludzie mają poczucie sensu i rozwoju.
W tym miejscu podzielimy się naszymi refleksjami z lektury nadsyłanych przez firmy sprawozdań z realizacji akcji Dwie Godziny dla Rodziny / Człowieka. Ich kreatywność mile zaskakuje, poziom zaangażowania jest niezwykle krzepiący, a efekty – fantastyczne. Poniżej opowieści o małym wycinku tego krajobrazu.
Nieskończona ilość inspiracji
Firma AMS świętowała Międzynarodowy Dzień Rodzin przez kilka miesięcy. Dla pracowników zorganizowano webinar z rodzinnego porozumiewania się bez przemocy, liczne konkursy i udogodnienia – np. elektroniczne kartki z życzeniami na Dzień Matki. Strefę Integracji Rodzin itp. W tyle nie pozostał Tauron, dla swoich pracowników przygotowując konkurs fotograficzny, zajęcia jogi online, konkurs na film nakręcony własnym telefonem i inne atrakcje.
Nie pominiemy też podmiotów, które być może nie przygotowały szeroko zakrojonych, wielotygodniowych działań, ale także spisały się na medal. VanityStyle zainstalował w firmie specjalną skrzynkę na komplementy, którymi pracownice i pracownicy mogli się między sobą wymieniać. Firma Signify z wyjątkowo otwartym sercem podeszła do motta akcji z 2022 roku – „Nasi pupile i wspólne chwile”. Zorganizowała zbiórkę potrzebnych rzeczy dla schroniska w Pile. Pracownicy i pracownice mogli przekazać dary tym pupilom, którzy mieli trochę mniej szczęścia do spotykanych na swojej drodze ludzi. Możliwości jest wiele – tak wiele, jak osób (ludzkich i nieludzkich), które potrzebują naszej pomocy.
Wyjątkowe celebracje
Kilku z dotychczasowych uczestników #2h4family zasługuje na szczególne wyróżnienie. Te firmy i organizacje wzięły sobie mocno do siebie przekaz akcji, której celem jest zakopywanie podziałów pomiędzy pracownikami a kadrą zarządzającą, poszczególnymi działami w firmie.
Podczas jednej z edycji Muzeum Narodowe w Krakowie zdecydowało się na odwrócenie ról. Szeregowi pracownicy zostali zwolnieni na dwie godziny z obowiązków wykonywania pracy, żeby móc spędzić ten czas ze swoimi najbliższymi. Ich zadania przejęła kadra zarządzająca. Odwiedzający muzeum w tym dniu mieli przyjemność być oprowadzani m.in. przez Zastępcę Dyrektora ds. Strategii, Rozwoju i Komunikacji. Zespół Instytutu Humanites zakochał się w tym przedsięwzięciu, dzięki któremu osoby znajdujące się wyżej w hierarchii organizacyjnej mogły sobie uświadomić, z jakimi wyzwaniami szeregowi pracownicy mierzą się na co dzień. A ci z kolei mogli wykorzystać wolny czas najlepiej, jak potrafili.
Bardzo ciekawą inicjatywę, która uwrażliwiała zespół na kwestie związane ze społecznością lokalną, podjęła firma ZWAE. Przygotowała specjalną grę planszową pt. „Odkryj z nami Pomorze”, dzięki której osoby zatrudnione i ich rodziny mogły nie tylko spędzić czas na fantastycznej rozrywce, ale też dowiedzieć się czegoś na temat ich regionu.
Zachwyciła nas także kampania uruchomiona przez Burda Media Polska. Korzystając z faktu, że firma jest korporacją medialną, przesłanie #2h4family postanowiła nieść nie tylko wśród pracownic i pracowników, ale też wśród czytelniczek i czytelników. Przekaz prezentowany był w tak zróżnicowanych mediach, jak „Moje Gotowanie”, „Elle” i „National Geographic”. W każdym przypadku temat poruszany był z innej strony i w każdym przypadku – bardzo ciekawie!
Wśród przykładów wymienić można np. KGHM, który w trakcie jednej z edycji #2h4family zdecydował się skierować swoją uwagę w stronę rodzin zastępczych (porady psychologiczne i szkolenia doskonalące kompetencje rodzicielskie), a także zorganizował konferencję dla rodziców o ryzykownych zrachowaniach dzieci i młodzieży w dobie ponowoczesności oraz imprezę z Rodzinną Strefą Relacji i Animacji. Oprócz działań stricte dla rodzin firma zdecydowała się też na szereg akcji charytatywnych, w których pracownicy brali udział, mogąc zaspokoić swoje potrzeby zmieniania świata na lepsze.
Leśny Zakątek, organizując piknik firmowy, zdecydował się korzystać z produktów dostarczanych przez lokalnych producentów i szeroko nagłośnił to wśród osób zatrudnionych.
Co oprócz tego? Konkursy z nagrodami, rodzinne pikniki, zwiedzanie miejsca pracy rodziców przez dzieci, ale także wycieczki w miejscu pracy wnuków dla seniorów! Zachęcanie pracownic i pracowników do dokumentowania czasu spędzonego z rodziną na wspólnych wycieczkach czy aktywnościach sportowych i wiele, wiele innych! Nie ma tu miejsca na wymienienie wszystkich pomysłów i opis ich realizacji, ale każdej firmie i organizacji, która przynajmniej podczas jednej edycji zdecydowała się z nami być i nieść ideę bliskości, głębokich relacji i zapobiegania samotności, depresji i kryzysowi więzi, chcemy w tym miejscu – cały zespół Instytutu Humanites – gorąco podziękować. Razem wspólnie przesuwamy klocki i zmieniamy świat w bardziej inkluzywne, przyjaźniejsze i, mówiąc najogólniej, lepsze miejsce!
Więcej przykładów realizacji akcji Dwie Godziny dla Rodziny/ Człowieka zgłaszanych do dorocznego konkursu „na realizację” znajdziecie tutaj: „Finaliści konkursu. Dobre praktyki”.
Zapraszamy Was do tegorocznego konkursu na realizację akcji: strona konkursu. Do wygrania wspaniałe nagrody: rower od firmy KROSS, rodzinne vouchery do Parku Trampolin „Kocham skakać”, książki, słodycze, karty ASK ME. Pochwalcie się, jak celebrowaliście akcję #2h4family #4human!
Dwie Godziny dla Rodziny/dla Człowieka to doskonałe rozwiązanie dla pracodawców, którzy myślą na serio o systemowych zmianach społecznych i właśnie teraz planują swoje strategie HR, CSR i ESG na rok 2024.
Firmy zainteresowane naszym (innym) konkursem na Firmę przyjazną Rodzinie i Człowiekowi zapraszamy na stronę: konkursu.