Smaki przez pokolenia

Smak to zmysł zupełnie wyjątkowy. Wydobywa wspomnienia, a kiedy doświadczamy nim rzeczywistości w gronie najbliższych, jesteśmy zdrowsi. W tym roku w Instytucie Humanites postanowiliśmy motywem przewodnim 14 edycji akcji “HumanBE Dwie Godziny dla Rodziny | dla Człowieka” uczynić właśnie smak, w szerokim rozumieniu tego słowa.

 

ZAREJESTRUJ FIRMĘ!

Co roku motto jest inne, w 2025 brzmi ono: “Smaki przez Pokolenia”. Nie zwlekaj i zarejestruj firmę!

 

Kampania „HumanBE – Dwie Godziny Dla Rodziny/Człowieka” powstała w roku 2012 w odpowiedzi na globalne wyzwania, którym przygląda się Instytut Humanites: epidemia samotności i kryzys więzi, które nasiliły się na skutek pandemii COVID-19; atomizacja jednostek i pogłębianie się lęków związanych z gospodarką i sytuacją geopolityczną; a także związane m.in. z wykładniczym postępem technologicznym zmiany na globalnym rynku pracy. Celem akcji jest przypomnienie o ogromnej roli, jaką więzi międzyludzkie odgrywają zarówno w środowisku pracy, jak i poza nim. Naszym przesłaniem jest zaprzestanie sztucznego podziału tych dwóch sfer.

ZOBACZCIE, CO W TYM ROKU DLA WAS PRZYGOTOWALIŚMY:

SMAKI PRZEZ POKOLENIA

Smak to niezwykły zmysł. Wystarczy rozgnieść na języku malinę albo poziomkę, żeby poczuć lato we wszystkich zakończeniach nerwowych. Polskim millenialsom smak mandarynek będzie się zawsze kojarzył z Bożym Narodzeniem, a wystarczy sobie przypomnieć, co przydarzyło się Proustowi, kiedy ugryzł jedną małą magdalenkę, żeby zrozumieć – smak to potęga.

Skoro smak ciasteczka może skłonić człowieka do napisania siedmiu tomów arcydzieła światowej literatury (chodzi oczywiście o “W poszukiwaniu straconego czasu”), to aż strach pomyśleć, do czego jeszcze zdolny jest ten zmysł. Naszym zdaniem – to idealne jak ciasto na babcine pierogi spoiwo międzypokoleniowe. I to nie tylko w wymiarze kulinarnym – każde życie, każdy sukces, każda porażka ma swój odrębny smak. W tym roku zachęcamy Was do zasmakowania w naszej akcji!

 

Smak, czyli moc wspólnych posiłków

Jak pisze dla Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej dr Katarzyna Wolnicka, dzieciom, które spożywają posiłki wspólnie z rodzicami, łatwiej o zachowanie prawidłowej masy ciała, trudniej o niedobory witamin i minerałów, a w przyszłości będą mieć zdrowsze nawyki żywieniowe. Z kolei psychodietetyczka Klaudia Stawowska na blogu firmy Dietly przytacza badania, według których dzieci spożywające posiłki wspólnie z opiekunami, mają… szerszy zasób słownictwa!

W Polsce możemy odetchnąć z ulgą – według ankiety przeprowadzonej na zlecenie firmy Glovo w 2023 roku na 2000 osób: 90 proc. nas spożywa posiłki wspólnie z rodziną minimum raz w tygodniu, a 46 proc. robi to codziennie. Zwiększone tempo życia nie sprawiło, że zaprzestaliśmy wspólnych biesiad! Czas oszczędzamy, rezygnując z… gotowania. Ponad 60 proc. z nas przynajmniej raz w miesiącu zamawia jedzenie z dowozem.

Jednak badania przeprowadzone przez badaczki i badaczy z Uniwersytetu w Oksfordzie, opublikowane w 2017 roku w Adaptive Human Behavior and Physiology, pokazują kwestię w szerszym kontekście. Choć wyniki wskazują, że jedzenie w towarzystwie sprzyja dobremu samopoczuciu i umacnianiu więzów społecznych, coraz częściej wybieramy smak izolacji. Przeciętny człowiek w samotności spożywa 10 na 21 posiłków w tygodniu. Ponad ⅔ badanych NIGDY nie zjadło nic wspólnie z żadnym ze swoich sąsiadów. ⅕ respondentów od miesięcy nie spotkała się przy wspólnym stole z rodzicami. Aż 21 proc. osób, które współdzielą z kimś mieszkanie, zasadniczo nie jada posiłków wspólnie z domownikami.

A jak to wygląda w Waszej firmie czy organizacji?

Czy istnieje przyjazna przestrzeń, w której pracownicy i pracownice mogą spożyć posiłek? Czy z niej korzystają? Czy lubią to robić w tym samym czasie? Czy podczas tych posiłków rodzą się jakieś ciekawe idee? Jeśli tak, gratulujemy! Jeśli nie, sugerujemy wymyślić tę przestrzeń jeszcze raz. Może wspólnie z zespołem?

Zdjęcie po lewej stronie

Kiedy już odpowiecie sobie na powyższe pytanie, nie wahajcie się i dołączcie do naszej akcji. “HumanBE – Dwie Godziny dla Rodziny | dla Człowieka” to międzynarodowy ruch na rzecz bliskości, zmiany kultury pracy i stylu życia. W ciągu ostatnich kilku lat dołączyło do niego 3000 firm z 59 krajów z całego świata.

Zdjęcie: Konferencja „Walka o talenty i dobrostan pracowników w dobie AI” z Galą rozdania nagród w Konkursie na celebrację akcji HumanBE, 03 październik 2023 r.

Partnerzy akcji #2024, dziękujemy Wam! To WY jesteście największą zmianą! 

 

 

 

PATRON MEDIALNY

PARTNERZY KONKURSÓW

Wierzymy, że dzięki zmianie społecznej, którą inspirujemy, poprzez Pracodawców jesteśmy w stanie walczyć ze zjawiskiem samotności, które według wielu badań prowadzi do pogorszenia jakości życia, wielu chorób (w tym depresji) i niestety często do przedwczesnej śmierci*.

Wierzymy, że z dobrych relacji międzyludzkich, czyli takich w których jesteśmy akceptowani i kochani, płynie wiele szczęścia i poczucia sensu.

 

Akcję kierujemy do firm i instytucji, które adresują nasz przekaz dalej do swoich pracowników. Firmy, przy okazji uczestnictwa w akcji, organizują aktywności związane z relacjami i dobrostanem (odwiedziny dzieci w pracy, wykłady, szkolenia, konkursy, integracje, wyjazdy). Symbolem #HumanBE, #2h4family są dwie godziny, które zdecydowana większość pracodawców oferuje swoim pracownikom jako czas wolny od pracy. Dzięki temu pracownicy mają dodatkową możliwość żeby zadbać o siebie, swoich bliskich i pielęgnować ważne dla nich relacje. Elementem kulminacyjnym akcji jest 15 maja (Międzynarodowy Dzień Rodziny), tego dnia intensyfikują się działania uczestników akcji.

 

Zdjęcie po lewej stronie

Obserwujemy jak nasza akcja na przestrzeni lat wzmacnia rodziny i zespoły w firmach oraz ma pozytywny wpływ na zdrowie psychiczne i emocjonalne ludzi. Wpływa także na kulturę organizacyjną w firmach i powoduje, że jest ona bardziej prorodzinna i proludzka.

#2h4family #2h4human funkcjonuje nieprzerwanie od 2012 roku, dotychczas wzięło w niej udział ponad 3 miliony osób z ponad 2000 firm, z 59 krajów.

Życzymy Wam wielu wspólnych chwil spędzonych na pielęgnacji relacji, najlepiej międzypokoleniowych!

Zobacz poprzednie edycje: 2024, 2023, 2022 ,2021, 2020, 2019, 2018, 2017

Macie pytania? Chcecie się czymś z Nami podzielić?
Zapraszamy do kontaktu: 

Katarzyna Lorenz Dyrektorka komunikacji i PR Instytut Humanites – Człowiek i Technologia tel.: +48 505 017 957 mail: katarzyna.lorenz(at)humanites.pl

 

Dziękujemy osobie laureackiej konkursu na motto 2025, Panu Krzysztofowi Stachel za stworzenie tej pięknej sentencji.

Czy wiecie, że?

Według raportu „Well-Working. Odpowiedzialność Rodzinna Biznesu” 2022, przygotowanego przez Instytut Humanites, 93 proc. ankietowanych odczuwa presję, żeby przedkładać pracę nad życie prywatne.

Jak w takich warunkach smakować życie? Gdzie znaleźć przestrzeń na wspólne posiłki? Musimy postawić opór temu trendowi!

Pobierzcie skrócony raport Well-Working. Odpowiedzialność Rodzinna Biznesu 2022

*Raport „The Global Risks Report 2019” – World Economic Forum (samotność obok katastrofy klimatycznej wskazana jako jedno z największych zagrożeń dla dzisiejszego świata) 

Dołącz do naszych Partnerów!
Skontaktuj się z nami:
katarzyna.lorenz(at)humanites.pl