Smaki przez pokolenia

Stała misja, różne tematy przewodnie Kampanii

Wszystkie motta akcji na jednej grafice

Kampania „HumanBE – Dwie Godziny dla Rodziny / dla Człowieka” powstała w roku 2012 w odpowiedzi na globalne wyzwania, takie jak epidemia samotności i kryzys więzi, które nasiliły się na skutek pandemii oraz rozwoju nowych technologii.

Celem akcji HumanBE jest pogłębianie międzypokoleniowych więzi rodzinnych i zacieśnianie relacji międzyludzkich. W obliczu narastającej samotności oraz dynamicznego rozwoju technologii, które często zamiast zbliżać ludzi, prowadzą do ich izolacji i alienacji, eksponujemy wagę autentycznych więzi z innymi ludźmi. Niezależnie od tego, czy dotyczą one rodziny, przyjaźni, czy kręgu współpracowników, bliskość stanowi fundament naszego dobrostanu emocjonalnego i społecznego. “Dwie godziny” mają wymiar symboliczny – mogą być impulsem do refleksji, wyrwania się z rutyny codziennego dnia, pogłębienia naszych relacji z bliskimi oraz do lepszego poznania i zrozumienia naszych współpracowników.

Zdrowie emocjonalne jest jednym z filarów budowania kapitału ludzkiego, jest kluczowym elementem dobrego, codziennego życia człowieka, ale także rozwoju innowacyjnej gospodarki opartej na zdolności współpracy. 

 

MOTTO 2025

 

Co roku ogłaszamy konkurs na motto kolejnej edycji naszej akcji. Na 2025 rok spośród ponad 2000 (!) haseł zgłoszonych przez uczestników konkursu wybraliśmy motto autorstwa Pana Krzysztofa Stachela:

 

SMAKI PRZEZ POKOLENIA

 

Smak to zmysł zupełnie wyjątkowy. Wydobywa wspomnienia. Smaki kojarzą nam się nie tylko z jedzeniem. Przenośne znaczenie tego słowa podkreśla to, co przeżywamy i czego doznajemy. Chcemy smakować życia, rozsmakowywać się w oglądanym widoku lub obrazie.

Motto “SMAKI PRZEZ POKOLENIA” podkreśla znaczenie jakościowych ważnych momentów, które przeżywamy i aktywności, które podejmujemy z naszymi bliskimi, przyjaciółmi, znajomymi w pracy czy poza nią, w domu.

 

ZAREJESTRUJ FIRMĘ!

Wystarczy rozgnieść na języku malinę lub poziomkę, żeby poczuć lato. Polskim millenialsom smak mandarynek kojarzy się z Bożym Narodzeniem, bo wtedy często dostawali zakładowe paczki z cytrusami.

Naszym zdaniem smak to idealne – jak ciasto na babcine pierogi – spoiwo międzypokoleniowe i to nie tylko w wymiarze kulinarnym: każde życie, każdy sukces, każda porażka ma swój odrębny smak. W tym roku zachęcamy Was do zasmakowania w naszej akcji!

 

 

Jakie znamy smaki, czyli nie tylko o jedzeniu

Smak dzieciństwa, smak goryczy i smak sukcesu – smaki mają wiele znaczeń przenośnych, które mówią o naszych doznaniach i doświadczeniach. Te wyrażenia pomagają nam podjąć refleksję nad tym, co przeżywamy, oraz nad tym, co dla nas ważne. W naszej akcji namawiamy pracodawców i pracowników do rozpoznania ważnych dla nas przeżyć i stworzenia przestrzeni do zastanowienia się nad naszymi wartościami i wspomnieniami.

 

ZOBACZCIE, CO W TYM ROKU DLA WAS PRZYGOTOWALIŚMY:

Moc wspólnych posiłków

Jak pisze dla Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej dr Katarzyna Wolnicka, dzieciom, które spożywają posiłki wspólnie z rodzicami, łatwiej o zachowanie prawidłowej masy ciała, trudniej o niedobory witamin i minerałów, a w przyszłości będą mieć zdrowsze nawyki żywieniowe. Z kolei psychodietetyczka Klaudia Stawowska na blogu firmy Dietly przytacza badania, według których dzieci spożywające posiłki wspólnie z opiekunami, mają… szerszy zasób słownictwa!

Według ankiety przeprowadzonej na zlecenie firmy Glovo w 2023 roku na 2000 osób 90 proc. z nas spożywa posiłki wspólnie z rodziną średnio raz w tygodniu, ale tylko niespełna połowa osób robi to codziennie. 

 

Robin Dunbar, antropolog biologiczny z Uniwersytetu Oksfordzkiego w badaniu przeprowadzonym w Wielkiej Brytanii w 2017 roku wykazuje, że osoby jedzące częściej w towarzystwie są bardziej zadowolone z życia:

 

Jedzenie uruchamia w mózgu układ endorfin, który jest kluczowym fundamentem więzi społecznych wśród naczelnych i ludzi” – tłumaczy Dunbar – Wspólne posiłki w grupie wzmacniają działanie endorfin, podobnie jak wspólne bieganie. Dzieje się tak, ponieważ zsynchronizowane działania potęgują ich produkcję – zaznacza.”

 

Do podobnym wniosków prowadzi badanie przeprowadzone przez naukowców z American Heart Association (AHA) we wrześniu 2022 roku. Aż 91 procent badanych rodziców zauważyło, że ich rodziny są mniej zestresowane, jeśli jadają razem.

 

Wspólne posiłki to świetny sposób na redukcję stresu, podniesienie poczucia własnej wartości i poprawę więzi społecznych, szczególnie dla dzieci. Chroniczny stres w każdym okresie życia może zwiększać ryzyko chorób serca i udaru mózgu, dlatego ważne jest, aby ludzie jak najszybciej znaleźli sposoby na zarządzanie stresem i jego redukcję” – stwierdziła oświadczeniu AHA dla mediów Erin Michos, zastępczyni dyrektora ds. kardiologii prewencyjnej w Centrum Ciccaron Johns Hopkins.

 


Badanie wykazało, że terapeutyczna moc jedzenia nie dotyczy jedynie rodzin. Siedmiu na dziesięciu badanych zatrudnionych na etat lub jego część zadeklarowało, że wspólne jedzenie ograniczyłoby ich stres.

Wiemy, że zebranie kilku osób na wspólny posiłek nie zawsze jest łatwe, jednak podobnie jak w przypadku innych zdrowych nawyków, warto zacząć od czegoś małego, ale od razu. Warto więc postawić sobie za cel, aby co tydzień spotkać się z przyjaciółmi, rodziną lub współpracownikami na jeden wspólny posiłek.

Niestety badania przeprowadzone przez badaczy z Uniwersytetu w Oksfordzie, opublikowane w 2017 roku w Adaptive Human Behavior and Physiology, pokazują kwestię w szerszym kontekście. Choć wyniki wskazują, że jedzenie w towarzystwie sprzyja dobremu samopoczuciu i umacnianiu więzów społecznych, coraz częściej wybieramy” dziś z różnych względów, m.in. z powodu trybu pracy, smak izolacji.

 

Przeciętny człowiek w samotności spożywa 10 na 21 posiłków w tygodniu. Ponad ⅔ badanych NIGDY nie zjadło nic wspólnie z żadnym ze swoich sąsiadów. ⅕ respondentów od miesięcy nie spotkała się przy wspólnym stole z rodzicami. Aż 21 proc. osób, które współdzielą z kimś mieszkanie, zasadniczo nie jada posiłków z domownikami.

 

A jak to wygląda w Waszej organizacji?

Czy istnieje przyjazna przestrzeń, w której pracownicy i współpracownicy mogą spożyć posiłek? Czy z niej korzystają? Czy lubią to robić w tym samym czasie? Czy podczas tych posiłków rodzą się jakieś ciekawe idee? Jeśli tak, gratulujemy! Jeśli nie, sugerujemy wymyślić tę przestrzeń jeszcze raz. Może wspólnie z zespołem?

Zdjęcie po lewej stronie

Kiedy już odpowiecie sobie na powyższe pytanie, nie wahajcie się i dołączcie do naszej akcji. “HumanBE – Dwie Godziny dla Rodziny | dla Człowieka” to międzynarodowy ruch na rzecz bliskości, zmiany kultury pracy i stylu życia. W ciągu ostatnich kilku lat dołączyło do niego 3000 firm z 59 krajów z całego świata.

Zdjęcie: Konferencja „Walka o talenty i dobrostan pracowników w dobie AI” z Galą rozdania nagród w Konkursie na celebrację akcji HumanBE, październik 2024 r.

Partnerzy akcji #2024, dziękujemy Wam! To WY jesteście największą zmianą! 

Wierzymy, że dzięki zmianie społecznej, którą inspirujemy poprzez Pracodawców, jesteśmy w stanie walczyć ze zjawiskiem samotności, które, według wielu badań, prowadzi do pogorszenia jakości życia oraz chorób w obszarze zdrowia fizycznego i psychicznego.

Wierzymy, że z dobrych relacji międzyludzkich, czyli takich, w których jesteśmy akceptowani i kochani, płynie wiele szczęścia i poczucia sensu.

 

Akcję kierujemy do firm i instytucji, które adresują nasz przekaz dalej do swoich pracowników. Firmy, przy okazji uczestnictwa w akcji, organizują aktywności związane z relacjami i dobrostanem (odwiedziny dzieci w pracy, wykłady, szkolenia, konkursy, integracje, wyjazdy). Symbolem #HumanBE, #2h4family są dwie godziny, które zdecydowana większość pracodawców oferuje swoim pracownikom jako czas wolny od pracy. Dzięki temu pracownicy mają dodatkową możliwość, żeby zadbać o siebie, swoich bliskich i pielęgnować ważne dla nich relacje. Elementem kulminacyjnym akcji jest 15 maja (Międzynarodowy Dzień Rodziny); tego dnia intensyfikują się działania uczestników akcji.

 

Zdjęcie po lewej stronie

Obserwujemy jak nasza akcja na przestrzeni lat wzmacnia rodziny i zespoły w firmach oraz ma pozytywny wpływ na zdrowie psychiczne i emocjonalne ludzi. Wpływa także na kulturę organizacyjną w firmach i powoduje, że jest ona bardziej prorodzinna i proludzka.

#2h4family #2h4human funkcjonuje nieprzerwanie od 2012 roku, dotychczas wzięło w niej udział ponad 3 miliony osób z ponad 3000 firm, z 59 krajów.

Życzymy Wam wielu wspólnych chwil spędzonych na pielęgnacji relacji, najlepiej międzypokoleniowych!

Zobacz poprzednie edycje: 2024, 2023, 2022 ,2021, 2020, 2019, 2018, 2017

Macie pytania? Chcecie się czymś z nami podzielić?

Zapraszamy do kontaktu: 

mail: biuro@humanites.pl

 

 

Czy wiecie, że?

Według raportu „Well-Working. Odpowiedzialność Rodzinna Biznesu” 2022, przygotowanego przez Instytut Humanites, 93 proc. ankietowanych odczuwa presję, żeby przedkładać pracę nad życie prywatne.

Jak w takich warunkach smakować życie? Gdzie znaleźć przestrzeń na wspólne posiłki? Musimy postawić opór temu trendowi!

Pobierzcie skrócony raport Well-Working. Odpowiedzialność Rodzinna Biznesu 2022

*Raport „The Global Risks Report 2019” – World Economic Forum (samotność obok katastrofy klimatycznej wskazana jako jedno z największych zagrożeń dla dzisiejszego świata) 

Dołącz do naszych Partnerów!
Skontaktuj się z nami:
biuro@humanites.pl