Smak to zmysł zupełnie wyjątkowy. Wydobywa wspomnienia, a kiedy doświadczamy nim rzeczywistości w gronie najbliższych, jesteśmy zdrowsi. W tym roku w Instytucie Humanites postanowiliśmy motywem przewodnim 14 edycji akcji “HumanBE – Dwie Godziny dla Rodziny | dla Człowieka” uczynić właśnie smak, w szerokim rozumieniu tego słowa.
Co roku motto jest inne, w 2025 brzmi ono: “Smaki przez Pokolenia”. Nie zwlekaj i zarejestruj firmę!
Kampania „HumanBE – Dwie Godziny Dla Rodziny/Człowieka” powstała w roku 2012 w odpowiedzi na globalne wyzwania, którym przygląda się Instytut Humanites: epidemia samotności i kryzys więzi, które nasiliły się na skutek pandemii COVID-19; atomizacja jednostek i pogłębianie się lęków związanych z gospodarką i sytuacją geopolityczną; a także związane m.in. z wykładniczym postępem technologicznym zmiany na globalnym rynku pracy. Celem akcji jest przypomnienie o ogromnej roli, jaką więzi międzyludzkie odgrywają zarówno w środowisku pracy, jak i poza nim. Naszym przesłaniem jest zaprzestanie sztucznego podziału tych dwóch sfer.
ZOBACZCIE, CO W TYM ROKU DLA WAS PRZYGOTOWALIŚMY:
SMAKI PRZEZ POKOLENIA
Smak to niezwykły zmysł. Wystarczy rozgnieść na języku malinę albo poziomkę, żeby poczuć lato we wszystkich zakończeniach nerwowych. Polskim millenialsom smak mandarynek będzie się zawsze kojarzył z Bożym Narodzeniem, a wystarczy sobie przypomnieć, co przydarzyło się Proustowi, kiedy ugryzł jedną małą magdalenkę, żeby zrozumieć – smak to potęga.
Skoro smak ciasteczka może skłonić człowieka do napisania siedmiu tomów arcydzieła światowej literatury (chodzi oczywiście o “W poszukiwaniu straconego czasu”), to aż strach pomyśleć, do czego jeszcze zdolny jest ten zmysł. Naszym zdaniem – to idealne jak ciasto na babcine pierogi spoiwo międzypokoleniowe. I to nie tylko w wymiarze kulinarnym – każde życie, każdy sukces, każda porażka ma swój odrębny smak. W tym roku zachęcamy Was do zasmakowania w naszej akcji!
Smak, czyli moc wspólnych posiłków
Jak pisze dla Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej dr Katarzyna Wolnicka, dzieciom, które spożywają posiłki wspólnie z rodzicami, łatwiej o zachowanie prawidłowej masy ciała, trudniej o niedobory witamin i minerałów, a w przyszłości będą mieć zdrowsze nawyki żywieniowe. Z kolei psychodietetyczka Klaudia Stawowska na blogu firmy Dietly przytacza badania, według których dzieci spożywające posiłki wspólnie z opiekunami, mają… szerszy zasób słownictwa!
W Polsce możemy odetchnąć z ulgą – według ankiety przeprowadzonej na zlecenie firmy Glovo w 2023 roku na 2000 osób: 90 proc. nas spożywa posiłki wspólnie z rodziną minimum raz w tygodniu, a 46 proc. robi to codziennie. Zwiększone tempo życia nie sprawiło, że zaprzestaliśmy wspólnych biesiad! Czas oszczędzamy, rezygnując z… gotowania. Ponad 60 proc. z nas przynajmniej raz w miesiącu zamawia jedzenie z dowozem.
Jednak badania przeprowadzone przez badaczki i badaczy z Uniwersytetu w Oksfordzie, opublikowane w 2017 roku w Adaptive Human Behavior and Physiology, pokazują kwestię w szerszym kontekście. Choć wyniki wskazują, że jedzenie w towarzystwie sprzyja dobremu samopoczuciu i umacnianiu więzów społecznych, coraz częściej wybieramy smak izolacji. Przeciętny człowiek w samotności spożywa 10 na 21 posiłków w tygodniu. Ponad ⅔ badanych NIGDY nie zjadło nic wspólnie z żadnym ze swoich sąsiadów. ⅕ respondentów od miesięcy nie spotkała się przy wspólnym stole z rodzicami. Aż 21 proc. osób, które współdzielą z kimś mieszkanie, zasadniczo nie jada posiłków wspólnie z domownikami.
A jak to wygląda w Waszej firmie czy organizacji?
Czy istnieje przyjazna przestrzeń, w której pracownicy i pracownice mogą spożyć posiłek? Czy z niej korzystają? Czy lubią to robić w tym samym czasie? Czy podczas tych posiłków rodzą się jakieś ciekawe idee? Jeśli tak, gratulujemy! Jeśli nie, sugerujemy wymyślić tę przestrzeń jeszcze raz. Może wspólnie z zespołem?
Kiedy już odpowiecie sobie na powyższe pytanie, nie wahajcie się i dołączcie do naszej akcji. “HumanBE – Dwie Godziny dla Rodziny | dla Człowieka” to międzynarodowy ruch na rzecz bliskości, zmiany kultury pracy i stylu życia. W ciągu ostatnich kilku lat dołączyło do niego 3000 firm z 59 krajów z całego świata.
Zdjęcie: Konferencja „Walka o talenty i dobrostan pracowników w dobie AI” z Galą rozdania nagród w Konkursie na celebrację akcji HumanBE, 03 październik 2023 r.
Partnerzy akcji #2024, dziękujemy Wam! To WY jesteście największą zmianą!
Wierzymy, że dzięki zmianie społecznej, którą inspirujemy, poprzez Pracodawców jesteśmy w stanie walczyć ze zjawiskiem samotności, które według wielu badań prowadzi do pogorszenia jakości życia, wielu chorób (w tym depresji) i niestety często do przedwczesnej śmierci*.
Wierzymy, że z dobrych relacji międzyludzkich, czyli takich w których jesteśmy akceptowani i kochani, płynie wiele szczęścia i poczucia sensu.
Akcję kierujemy do firm i instytucji, które adresują nasz przekaz dalej do swoich pracowników. Firmy, przy okazji uczestnictwa w akcji, organizują aktywności związane z relacjami i dobrostanem (odwiedziny dzieci w pracy, wykłady, szkolenia, konkursy, integracje, wyjazdy). Symbolem #HumanBE, #2h4family są dwie godziny, które zdecydowana większość pracodawców oferuje swoim pracownikom jako czas wolny od pracy. Dzięki temu pracownicy mają dodatkową możliwość żeby zadbać o siebie, swoich bliskich i pielęgnować ważne dla nich relacje. Elementem kulminacyjnym akcji jest 15 maja (Międzynarodowy Dzień Rodziny), tego dnia intensyfikują się działania uczestników akcji.
Obserwujemy jak nasza akcja na przestrzeni lat wzmacnia rodziny i zespoły w firmach oraz ma pozytywny wpływ na zdrowie psychiczne i emocjonalne ludzi. Wpływa także na kulturę organizacyjną w firmach i powoduje, że jest ona bardziej prorodzinna i proludzka.
#2h4family #2h4human funkcjonuje nieprzerwanie od 2012 roku, dotychczas wzięło w niej udział ponad 3 miliony osób z ponad 2000 firm, z 59 krajów.
Życzymy Wam wielu wspólnych chwil spędzonych na pielęgnacji relacji, najlepiej międzypokoleniowych!
Zobacz poprzednie edycje: 2024, 2023, 2022 ,2021, 2020, 2019, 2018, 2017
Macie pytania? Chcecie się czymś z Nami podzielić?
Zapraszamy do kontaktu:
Katarzyna Lorenz Dyrektorka komunikacji i PR Instytut Humanites – Człowiek i Technologia tel.: +48 505 017 957 mail: katarzyna.lorenz(at)humanites.pl
Dziękujemy osobie laureackiej konkursu na motto 2025, Panu Krzysztofowi Stachel za stworzenie tej pięknej sentencji.
Czy wiecie, że?
Według raportu „Well-Working. Odpowiedzialność Rodzinna Biznesu” 2022, przygotowanego przez Instytut Humanites, 93 proc. ankietowanych odczuwa presję, żeby przedkładać pracę nad życie prywatne.
Jak w takich warunkach smakować życie? Gdzie znaleźć przestrzeń na wspólne posiłki? Musimy postawić opór temu trendowi!
Pobierzcie skrócony raport „Well-Working. Odpowiedzialność Rodzinna Biznesu” 2022
*Raport „The Global Risks Report 2019” – World Economic Forum (samotność obok katastrofy klimatycznej wskazana jako jedno z największych zagrożeń dla dzisiejszego świata)
Dołącz do naszych Partnerów!
Skontaktuj się z nami:
katarzyna.lorenz(at)humanites.pl