NAJLEPSI Z NAJLEPSZYCH – WYŁONIENI!

ZATRUDNIAMY PRACOWNIKÓW CZY LUDZI?

Finał konkursu Firma Przyjazna Rodzinie/Firma Przyjazna Człowiekowi

6 godzinny dzień pracy, dodatkowe dni urlopów macierzyńskich i tacierzyńskich, elastyczne podejście do urlopów, budżet partycypacyjny i równe traktowanie bez względu na status rodzinny, to tylko kilka z wielu praktyk i benefitów jakie proponują swoim pracownikom zwycięzcy konkursu Firma Przyjazna Rodzinie/Firma Przyjazna Człowiekowi (Family&Human Humanites Wellbeing Award 2020) wychodząc poza utarte schematy i pokazujące kompleksowe podejście do człowieka.

Instytut Humanites zakończył trwający sześć miesięcy proces oceny firm w wyjątkowym konkursie dla pracodawców. To wyjątkowy konkurs, który wyłania finalistów na podstawie kompleksowej oceny 360°. W czteroetapowym procesie oceniliśmy strategiczne podejście do polityki zatrudnienia i rozwoju dobrostanu pracowników, rozwiązania dotyczące elastycznej organizacji pracy, wspierające integrację życia rodzinnego i zawodowego jak również wsparcie dla pracowników bez zobowiązań rodzinnych i takich, którzy sprawują opiekę nad osobami starszymi, a także podejście firm do procesów reorganizacji np. w wyniku pandemii. Jest to wyraźny sygnał o tym, jak dziś szczególnie ważne jest docenienie człowieka i otwarcie się na jego potrzeby.

Celem konkursu jest wyróżnienie pionierów i przekazanie szerokiej inspiracji, podnoszenie świadomości i propagowanie najlepszych praktyk w zakresie zatrudnienia przyjaznego rodzinie/człowiekowi z uwzględnieniem aspektu wielopokoleniowości, integracji ról zawodowych i prywatnych, dbałości o profesjonalizm, wielowymiarowy rozwój pracowników oraz dbałości o miejsce pracy i wsparcie w czasach kryzysu i restrukturyzacji. Imponujący jest wpływ społeczny firm, które zgłosiły się do naszego konkursu, zatrudniają one łącznie ponad 64 tysiące pracowników. W końcowym etapie konkursu zapytaliśmy pracowników jak oceniają działania pracodawcy i za co ich cenią.

Na podstawie całości zgromadzonego materiału możemy powiedzieć, że Firma Przyjazna Rodzinie i Człowiekowi to przede wszystkim firma spójna – w której zarówno przełożeni jak i podwładni zgadzają się co do warunków jakie panują w firmie, a zarząd stara się dostosować programy wellbingowe do strategii rozwoju i prawdziwych potrzeb pracowników.

W oczach pracowników firm uczestniczących w konkursie, najsłabszym ogniwem pracodawcy jest dziś element wsparcia pozasystemowego m.in pomoc psychologiczna czy świętowanie ważnych wydarzeń rodzinnych. Ponad 40% pracowników zwraca uwagę na brak lub istotny niedosyt obu tych elementów w ich miejscu pracy, a pamiętajmy, że ankietowani pochodzą z firm będących liderami w budowania kultury dobrostanu pracowników. Zjawiska samotności i depresji nasilają się już od wielu lat. Stosunkowo niska ocena wsparcia psychologicznego – nawet w przypadku firm, które są liderami w budowania kultury dobrostanu pracowników – pokazuje tym bardziej dobitnie zły poziom kondycji psychicznej współczesnego człowieka, na co Humanites konsekwentnie zwraca uwagę już od 10 lat. Kondycja ta dodatkowo uległa ona istotnemu pogorszeniu ze względu na pandemię i izolację społeczną. Obszarem wymagającym uwagi jest również ciągle niski poziom wykorzystywania urlopów ojcowskich.

Nowym tematem, który wyniknął z analizowanych przez nas danych firm, na który pracodawcy jeszcze nie są gotowi, to wyzwania związane z demografią, np. zjawiskiem starzejącego się społeczeństwa i tworzeniem wsparcia dla pracowników sprawujących trwałą opiekę np. nad swoimi przewlekle chorymi rodzicami. “Dużo mówi się dziś o kulturze wellbeingu/dobrostanu, ale głównie tylko w kontekście architektury przestrzeni biura, kolorowych ścian i owoców w kuchni. Wellbeing przede wszystkim wymaga tworzenia długoterminowych strategii w zakresie budowy kultury organizacyjnej uwzględniającej wielowymiarowe podejście człowieka we wszystkich jego rolach życiowych. Zwłaszcza, że tempo zmian technologicznych nie sprzyja zdolności człowieka do tak szybkiej adaptacji. W dzisiejszych czasach, w czasach nadmiaru to poczucie sensu jest jedną z najbardziej poszukiwanych wartości. Konkurs na firmę Przyjazną Rodzinie/Firmę Przyjazną Człowiekowi ma na celu wyróżnienie tych pracodawców, którzy patrzą szeroko, dostrzegają wagę dobrze funkcjonującej rodziny dla całego ekosystemu społecznego i wiedzą, że są zwyczajnie jego częścią i mają na niego duży wpływ” – tłumaczy Zofia Dzik, innowator i Prezes Zarządu Instytutu Humanites, organizatora Konkursu łączącego tematykę człowieka i technologii.

Na podstawie samooceny firm, pracy jury oraz prawie 2 tysięcy ankiet pracowniczych i zgromadzonych materiałów wyłoniliśmy finalistów we wszystkich 3 kategoriach.

LAUREACI

1. Kategoria Firm Małych (do 50 pracowników) Zdobywcą tytułu „Firma Przyjazna Rodzinie/Firma Przyjazna Człowiekowi w kategorii firm małych został: Tradedoubler – Za szczególnie innowacyjne rozwiązania dla pracowników, takie jak Projekt Smart Working, elastyczny czas pracy oraz wiele działań wyprzedzających trendy, np w zakresie podejścia do pracy zdalnej. Zarząd kładzie duży nacisk na dużą elastyczność pracy w wielu wymiarach dbając nie tylko o pracowników, ale również o ich bliskich.

„Wszystkie badania dotyczące potrzeb ludzi w kontekście pracy wskazują na jeden bardzo szczególny i ważny aspekt – to czas. Czas potrzebny dla rodziny, potrzebny do rozwijania swoich pasji, czas dla przyjaciół, czas dla siebie. W pędzącym świecie, z nadmierną ilością pracy mamy go coraz mniej i dlatego czas staje się dobrem istotnym. Coraz częściej ludzie przedkładają czas nad pieniądz. Efekt lockdown pokazał już, że można trochę inaczej funkcjonować, zwolnić, spędzać ze sobą więcej czasu, realizować swoje indywidualne potrzeby. Do tego bardzo ważnym elementem jest bezpieczeństwo (w tym oczywiście bezpieczeństwo finansowe), poczucie sensu i szczęścia” – Łukasz Szymula, Country Manager CEE & Poland Tradedubler.

2. Kategoria Firm Średnich (od 50 do 250 pracowników) Zdobywcą tytułu „Firma Przyjazna Rodzinie/Firma Przyjazna Człowiekowi w kategorii firm średnich został: Bibby Financial Services Sp. z o.o. – za duża dbałość o poczucie przynależności, otwartą komunikację i tworzenie rodzinnej atmosfery oraz wyjątkowo proaktywne podejście do problemów, które mogą mieć rodzice łącząc na co dzień sferę zawodową i rodzinną. Firma oferuje swoim pracownikom dodatkowe dni wolne, organizuje ciekawe aktywności dla pracowników, celebruje ich ważne wydarzenia i rocznice.

“Przedsiębiorstwo nie może być jedynie mechanizmem służącym pomnażaniu kapitału. To tak nie działa. Każda firma to przede wszystkim społeczność, która w swojej konstytucji powinna mieć jasne cele socjalne uwzględniające potrzeby określonych pracowników i grup. Każdy z nas chce pracować w organizacji i z ludźmi, których lubi, na których może liczyć, którzy oglądają rzeczywistość ze wspólnej perspektywy. To miło i przyjemnie działać na co dzień wśród takich właśnie osób. Cudownie jest być dumnym z firmy, w której się pracuje” – Jerzy Dąbrowski, Prezes Bibby Financial Services Sp. Z o.o.

3. Kategoria Firm Dużych (powyżej 250 pracowników) Zdobywcą tytułu „Firma Przyjazna Rodzinie/Firma Przyjazna Człowiekowi w kategorii firm dużych został: Johnson & Johnson – za wyjątkowe, realne wyróżniające się na tle innych dużych firm materialne i merytoryczne wsparcie swoich pracowników w łączeniu ról prywatnych i zawodowych, działania wspierające jak np. Employee Assistance Program: dedykowany program wspierający pracowników w trudnych momentach życia zarówno zawodowego jak i prywatnego

„Staramy się, aby nasze działania były spójne na zewnątrz i wewnątrz organizacji. Tym samym, J&J dbając o zdrowie społeczności na całym świecie, dużą wagę przykłada do dobrobytu pracowników, co wynika wprost z naszego Credo. Identyfikujemy obszary, gdzie zespół potrzebuje realnego wsparcia i staramy się wdrażać rozwiązania szyte na miarę. Zdrowie, łączenie z powodzeniem ról prywatnych i zawodowych, zaufanie do pracodawcy, to elementy, które wynikają z wyzwań cywilizacyjnych i są dziś szczególnie ważne dla pracowników. Cieszymy się więc, że nasze starania są doceniane, bo zadowolony zespół, to efektywny zespół” – mówi Katarzyna Branny – Commercial Director CEE w imieniu zarządów spółek J&J w Polsce.