Jak uczynić firmę bardziej przyjazną rodzinie i człowiekowi?

Poznaj najlepsze praktyki firm zaangażowanych w akcję #2h4family #4human, której organizatorem jest Instytut Humanites i weź udział w naszych konkursach dla Pracodawców!

 Pracodawca ma wiele możliwości, aby przedsiębiorstwo zasłużyło na miano „przyjaznego rodzinie i człowiekowi”. Firmy nie tylko poświęcają coraz więcej czasu na tworzenie kultury organizacyjnej, która będzie sprzyjać wellbeingowi, ale też angażują pracowników w jej współtworzenie. Wzrasta też popularność badania potrzeb i oczekiwań zatrudnionych osób w zakresie łączenia przez nich pracy z życiem rodzinnym i prywatnym. 

Poczucie sensu w pracy 

Większość naszych zawodów związana jest z produkcją czy usługami: pakujemy towary, piszemy algorytmy, wklepujemy dane do tabelki w Excelu. Zaledwie 28% pracowników dużych firm ma wysokie poczucie sensu w pracy – te dane płyną z najnowszej edycji Raportu Dobrych Praktyk #WELLBEING Instytutu Humanites – Człowiek i Technologia. W małych firmach ten wynik jest ponad dwukrotnie wyższy (64%). Z kolei amerykański antropolog David Graeber w swojej książce „Praca bez sensu. Teoria” wymienił badania, z których wynikało, że 37 proc. Brytyjczyków i 40 proc. Holendrów nie widzi sensu swojej pracy – a były to wyniki jeszcze sprzed pandemii, podczas której wiele osób redefiniowało swoje relacje z miejscem zatrudnienia.

 

Przed pracodawcami stoi więc nie lada wyzwanie – jak w takich warunkach sprawić, aby pracownicy mieli głęboką, wewnętrzną motywację do pracy na rzecz firmy czy organizacji? To kluczowe zagadnienie. O sukcesie firmy, jej innowacyjności i konkurencyjności w pierwszej kolejności decyduje zaangażowanie i kreatywność jej pracowników.
Motywacja wewnętrzna jest o 54% wyższa wśród osób o wysokim (vs niskim) poziomie dobrostanu w pracy (Badanie Instytutu Humanites: Well Working 2022 r.).

Wśród podmiotów, które co roku angażują się w globalny ruch na rzecz zmiany kultury pracy i życia, Dwie Godziny dla Rodziny | dla Człowieka, są takie, które na to wyzwanie potrafią odpowiedzieć.

Najlepsze praktyki firm zaangażowanych w akcję #2h4family #4human, której organizatorem jest Instytut Humanites.

 

Przykłady takich działań zespół Instytutu Humanites ma co roku przyjemność poznawać w trakcie konkursu Firma Przyjazna Rodzinie / Człowiekowi (więcej informacji na stronie konkursu). A także podczas akcji #2h4family, pierwszej polskiej kampanii wellbeing, która osiągnęła duży sukces na arenie międzynarodowej. Biorą w niej udział pracodawcy z ponad 59 krajów, co oznacza, że polska kampania jest obecna w co trzecim kraju na świecie! #
2h4family/4human to akcja, która ma na celu przeciwdziałanie globalnym trendom: samotności, depresji i kryzysowi więzi, a także zachęcanie pracodawców do budowania dobrej kultury pracy służącej wielowymiarowemu rozwojowi człowieka, gdzie firmy mogą realizować swoje biznesowe cele, a ludzie mają poczucie sensu i rozwoju.

 

W tym miejscu podzielimy się naszymi refleksjami z lektury nadsyłanych przez firmy sprawozdań z realizacji akcji Dwie Godziny dla Rodziny / Człowieka. Ich kreatywność mile zaskakuje, poziom zaangażowania jest niezwykle krzepiący, a efekty – fantastyczne. Poniżej opowieści o małym wycinku tego krajobrazu.

 

Nieskończona ilość inspiracji
Firma AMS świętowała Międzynarodowy Dzień Rodzin przez kilka miesięcy. Dla pracowników zorganizowano webinar z rodzinnego porozumiewania się bez przemocy, liczne konkursy i udogodnienia – np. elektroniczne kartki z życzeniami na Dzień Matki. Strefę Integracji Rodzin itp. W tyle nie pozostał Tauron, dla swoich pracowników przygotowując konkurs fotograficzny, zajęcia jogi online, konkurs na film nakręcony własnym telefonem i inne atrakcje.
Nie pominiemy też podmiotów, które być może nie przygotowały szeroko zakrojonych, wielotygodniowych działań, ale także spisały się na medal. VanityStyle zainstalował w firmie specjalną skrzynkę na komplementy, którymi pracownice i pracownicy mogli się między sobą wymieniać. Firma Signify z wyjątkowo otwartym sercem podeszła do motta akcji z 2022 roku – „Nasi pupile i wspólne chwile”. Zorganizowała zbiórkę potrzebnych rzeczy dla schroniska w Pile. Pracownicy i pracownice mogli przekazać dary tym pupilom, którzy mieli trochę mniej szczęścia do spotykanych na swojej drodze ludzi. Możliwości jest wiele – tak wiele, jak osób (ludzkich i nieludzkich), które potrzebują naszej pomocy.

Wyjątkowe celebracje

Kilku z dotychczasowych uczestników #2h4family zasługuje na szczególne wyróżnienie. Te firmy i organizacje wzięły sobie mocno do siebie przekaz akcji, której celem jest zakopywanie podziałów pomiędzy pracownikami a kadrą zarządzającą, poszczególnymi działami w firmie.

Piktogram listy

Podczas jednej z edycji Muzeum Narodowe w Krakowie zdecydowało się na odwrócenie ról. Szeregowi pracownicy zostali zwolnieni na dwie godziny z obowiązków wykonywania pracy, żeby móc spędzić ten czas ze swoimi najbliższymi. Ich zadania przejęła kadra zarządzająca. Odwiedzający muzeum w tym dniu mieli przyjemność być oprowadzani m.in. przez Zastępcę Dyrektora ds. Strategii, Rozwoju i Komunikacji. Zespół Instytutu Humanites zakochał się w tym przedsięwzięciu, dzięki któremu osoby znajdujące się wyżej w hierarchii organizacyjnej mogły sobie uświadomić, z jakimi wyzwaniami szeregowi pracownicy mierzą się na co dzień. A ci z kolei mogli wykorzystać wolny czas najlepiej, jak potrafili.

Piktogram listy

Bardzo ciekawą inicjatywę, która uwrażliwiała zespół na kwestie związane ze społecznością lokalną, podjęła firma ZWAE. Przygotowała specjalną grę planszową pt. „Odkryj z nami Pomorze”, dzięki której osoby zatrudnione i ich rodziny mogły nie tylko spędzić czas na fantastycznej rozrywce, ale też dowiedzieć się czegoś na temat ich regionu.

Piktogram listy

Zachwyciła nas także kampania uruchomiona przez Burda Media Polska. Korzystając z faktu, że firma jest korporacją medialną, przesłanie #2h4family postanowiła nieść nie tylko wśród pracownic i pracowników, ale też wśród czytelniczek i czytelników. Przekaz prezentowany był w tak zróżnicowanych mediach, jak „Moje Gotowanie”, „Elle” i „National Geographic”. W każdym przypadku temat poruszany był z innej strony i w każdym przypadku – bardzo ciekawie!

Piktogram listy

Wśród przykładów wymienić można np. KGHM, który w trakcie jednej z edycji #2h4family zdecydował się skierować swoją uwagę w stronę rodzin zastępczych (porady psychologiczne i szkolenia doskonalące kompetencje rodzicielskie), a także zorganizował konferencję dla rodziców o ryzykownych zrachowaniach dzieci i młodzieży w dobie ponowoczesności oraz imprezę z Rodzinną Strefą Relacji i Animacji. Oprócz działań stricte dla rodzin firma zdecydowała się też na szereg akcji charytatywnych, w których pracownicy brali udział, mogąc zaspokoić swoje potrzeby zmieniania świata na lepsze.

Piktogram listy

Leśny Zakątek, organizując piknik firmowy, zdecydował się korzystać z produktów dostarczanych przez lokalnych producentów i szeroko nagłośnił to wśród osób zatrudnionych.

Co oprócz tego? Konkursy z nagrodami, rodzinne pikniki, zwiedzanie miejsca pracy rodziców przez dzieci, ale także wycieczki w miejscu pracy wnuków dla seniorów! Zachęcanie pracownic i pracowników do dokumentowania czasu spędzonego z rodziną na wspólnych wycieczkach czy aktywnościach sportowych i wiele, wiele innych! Nie ma tu miejsca na wymienienie wszystkich pomysłów i opis ich realizacji, ale każdej firmie i organizacji, która przynajmniej podczas jednej edycji zdecydowała się z nami być i nieść ideę bliskości, głębokich relacji i zapobiegania samotności, depresji i kryzysowi więzi, chcemy w tym miejscu – cały zespół Instytutu Humanites – gorąco podziękować. Razem wspólnie przesuwamy klocki i zmieniamy świat w bardziej inkluzywne, przyjaźniejsze i, mówiąc najogólniej, lepsze miejsce!

Zdjęcie po lewej stronie
Piktogram listy

Więcej przykładów realizacji akcji Dwie Godziny dla Rodziny/ Człowieka zgłaszanych do dorocznego konkursu „na realizację” znajdziecie tutaj: „Finaliści konkursu. Dobre praktyki”.

Piktogram listy

Zapraszamy Was do tegorocznego konkursu na realizację akcji: strona konkursu. Do wygrania wspaniałe nagrody: rower od firmy KROSS, rodzinne vouchery do Parku Trampolin „Kocham skakać”, książki, słodycze, karty ASK ME. Pochwalcie się, jak celebrowaliście akcję #2h4family #4human!

Dwie Godziny dla Rodziny/dla Człowieka to doskonałe rozwiązanie dla pracodawców, którzy myślą na serio o systemowych zmianach społecznych i właśnie teraz planują swoje strategie HR, CSR i ESG na rok 2024.

Firmy zainteresowane naszym (innym) konkursem na Firmę przyjazną Rodzinie i Człowiekowi zapraszamy na stronę: konkursu.