Dlaczego stworzyliśmy badanie HumanLINK?

HumanLINK – Badanie Sieci Społecznych Instytutu Humanites bada poziom więzi międzyludzkich i zjawisko samotności. 

 

Badanie pośrednio dotyka rosnącego globalnie zjawiska samotności, które jest wskazywane jako jedno z największych negatywnych skutków społecznych nowych technologii, a szczególnie AI.

 

Według raportu World Economic Forum rosnąca skala samotności przekłada się na ogólny stan zdrowia fizycznego (szerego chorób cywilizacyjnych) i psychicznego ludzi, ich otwartości do uczenia się, współpracy, aktywnego życia zawodowego i prywatnego.

 

Samotność to trend, który Instytut Humanites obserwuje już od blisko 15 lat. Rozpad więzi i rosnąca samotność były dla nas impulsem do stworzenia w 2012 roku akcji “HumanBE – 2 godziny dla rodziny / dla człowieka”, do której dołączyli pracodawcy z ponad 50 krajów na świecie.


O co chodzi w badaniu HumanLINK?

▶ HumanLINK – unikalna metodologia:

  • bada sieć rodzinną, społeczną i zawodową,
  • bada każdą z sieci w trzech wymiarach: rozległości, częstości i jakości.

▶ HumanLINK pomiar więzi na poziomie indywidualnym danej osoby i firmowym:

  •  każdy indywidualnie może wziąć udział w badaniu i uzyskać obraz swojej sieci społecznej we wszystkich powyższych wymiarach,
  • każda firma będzie mogła wygenerować swój unikatowy link do przekazania go swoim pracownikom. Po wypełnieniu przez wymaganą liczbę pracowników firma będzie mogła wygenerować swój zbiorczy raport.
Zdjęcie po lewej stronie

HumanLINK jest badaniem całkowicie anonimowym:

  •  badanie nie wymaga na żadnym etapie podania danych osobowych,
  • odpowiedzi indywidualnych użytkowników są zbierane do zbiorczych zestawień, z których generowany jest raport dla firmy,
  • badania wypełnia się ok 15 minut jednorazowo – ze względu na brak zbierania danych osobowych, nie ma możliwości zapisania poszczególnych odpowiedzi i powrotu do badania później, natomiast można zapisać raport indywidualny, który będzie miał format pliku PDF.

Informacja zwrotna. Jakie wyniki otrzymasz z badania?

 

▶ HumanLINK dostarcza informacje zwrotne w formie trzech rodzajów raportów:

  • raport indywidualny – taki raport otrzymuje pracownik od razu po wypełnieniu badania. Raport otwiera się jako plik PDF z datą wypełnienia.
  • raport dla firmy –  jest to zagregowany raport, który otrzymuje firma w momencie, gdy ankietę wypełni odpowiednia liczba pracowników. Raport zawiera datę wypełnienia i liczbę pracowników, którzy wypełnili raport. Umożliwia tym samym porównywanie wyników w czasie.
  • raport zbiorczy – raport całościowy porównujący sytuację polskich firm i badający korelację pomiędzy samotnością a sieciami, jakie tworzą pracownicy polskich firm. Raport publikowany przez Instytut Humanites raz na dwa lata.
Zdjęcie po lewej stronie


Wskaźniki ESG

Badanie wpisuje się w cele “S” – społeczne z ESG. W ramach Raportu zbiorczego dla Twojej firmy otrzymasz Indeksy, które będzie można wykorzystać do raportowania ESG.

W nadchodzących latach kolejne spółki będą miały obowiązek raportowania działań w obszarze ESG.

Środkowy komponent „S”, dotyczący wpływu społecznego bywa problematyczny do zaraportowania – badanie HumanLINK wychodzi naprzeciw oczekiwaniom biznesu i umożliwia raportowanie.


Dlaczego mierzyć kapitał społeczny i wspierać jego rozwój?

 

Relacje w rodzinie, poza rodziną i relacje pracownicze – to trzy obszary, które wpływają na jakość naszego  życia i poziom sprawczości.

Człowiek szczęśliwy  = bardziej zaangażowany pracownik,  lepszy rodzic, członek społeczności

Współpraca – kluczowa kompetencja przyszłości

Budowanie wysokiej jakości kapitału ludzkiego – podstawa innowacyjnej gospodarki

Przeciwdziałanie kosztom społecznym i gospodarczym rosnącego zjawiska samotności

Rozwój dobrostanu psychicznego i fizycznego ludzi – minimalizowanie skutków społecznych technologicznej transformacji (Patrz ogłoszona w listopadzie 2024 r. Strategia Cyfryzacji Polski)

Oddziaływanie na dezinformację, rozwój teorii spiskowych, na którą bardziej narażone są osoby samotne

 

Wspólnotowość oprócz sprawczości to dwa główne wymiary opisujące istotę człowieka jako istoty społecznej. W szczególności potrzebujemy akceptacji, bezpieczeństwa, szacunku i zaufania w rodzinie, wśród znajomych i w pracy. Badanie pozwala pracodawcy ocenić jak pracownicy oceniają relacje w pracy – te z przełożonymi, innymi pracownikami, otoczeniem zewnętrznym. Pracownik otrzymuje świetne narzędzie do samooceny sieci swoich relacji rodzinnych, społecznych i zawodowych. Pracodawca, otrzymuje obraz swojej kultury korporacyjnej i poziomu w jakim ona wspiera budowanie więzi między ludźmi, czy też pogłębiania zjawiska alienacji społecznej.

 


Dostęp dla firm

  • Na stronie wybierz dostęp, który pokrywa się z wielkością Twojej organizacji.
  • Jeśli wybrałeś opcję odpłatną, zaczekaj na linka od Instytutu Humanites z dostępem do badania.
  • Dokończ proces rejestracji i wyślij linka swoim pracownikom.

 

 


Dostęp indywidualny

  • Jako użytkownik indywidualny możesz od razu wypełnić ankietę, bez potrzeby rejestracji. 
  • Po wypełnieniu ankiety otrzymasz raport indywidualny. W tej opcji nie ma możliwości otrzymania raportu dla firmy. 
  • Twoje odpowiedzi będą wykorzystane jedynie do zbiorczych zestawień.

 


Co zyskuje Twoja firma?

korzystasz z unikalnej metodologii, 

otrzymujesz raport, który wykorzystasz budując projekty z obszaru well-being, dobrostanu pracowniczego,

dysponujesz ważnym wskaźnikiem do raportowania ESG w swojej firmie,

co roku możesz powtarzać badanie i sprawdzać zachodzące zmiany, związane np. z fluktuacją pracowników, zmianami postaw, poszerzaniem sieci kontaktów.


Metodologia

Prof. dr hab. Barbara Fatyga – wybitna polska socjolożka, uznany na arenie międzynarodowej autorytet w obszarze badań, w szczególności młodego pokolenia, kierowniczka Katedry Metod Badania Kultury oraz  pracowni Ośrodek Badań Młodzieży w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego.

Na zaproszenie Instytutu, autorka podejścia teoretyczno-metodologicznego oraz projektu kwestionariusza do badania sieci społecznych.

Zofia Dzik – prezeska i fundatorka Instytutu Humanites – Człowiek i Technologia oraz Centrum Etyki Technologii, pomysłodawczyni i współautorka badania HumanLINK z perspektywy samotności i jej skutków społeczno-gospodarczych, autorka podejścia do agregacji wynikowej.  Doświadczona C-level menadżerka, wykładowczyni, mentorka, autorka Modelu Spójnego Przywództwa™ oraz Modelu “Wioski” Rozwoju Ekosystemu Społecznego™, pionierka impact investmentu w Polsce, inicjatorka akcji HumanBE – 2 godziny dla rodziny / dla człowieka. Była członkini Rady Naukowej IDEAS ośrodka badawczo-rozwojowego w obszarze sztucznej inteligencji. W TOP 10 Rankingu Forbes Women – „Liderki Zrównoważonego Rozwoju 2022”.


Kontakt w sprawie badania

biuro@humanites.pl

tel. (22) 621 90 11, w godzinach 9.30-15:00


Partner główny

Partnerzy wspierający