Z pasjami przez pokolenia – motto 12 edycji akcji „Dwie Godziny dla Rodziny/Człowieka”

Z pasjami przez pokolenia. Czy Polki i Polacy dzielą swoje zainteresowania z najbliższymi? Praca i życie z sensem. XII edycja „Dwie Godziny dla Rodziny | dla Człowieka”!

Polskie społeczeństwo jest pełne pasji – aż 87 proc. z nas ma jakąś pasję. Najczęściej wskazywane to czytanie książek, podróże i sport. Wielu z nas to prawdziwi melomani – słuchanie muzyki jako swoje największe hobby wskazało 63 proc. ankietowanych.

Niezależnie od tego, czy w czasie wolnym pochłaniasz książki Jamesa Joyce’a, czy Stephena Kinga; czy słuchasz ulubionej symfonii Beethovena; czy może jednak wolisz wskoczyć na rower lub iść do kina na dobry film, jedno jest pewne – z dużym prawdopodobieństwem posiadasz jakąś pasję. A jak wiadomo – pasje łączą, dają także pozytywną energię do pracy i życia. Co tym bardziej jest istotne patrząc na nasz stan zdrowia fizycznego i psychicznego: dziś już co trzecia osoba doświadcza samotności lub depresji. Dlatego w tym roku Instytut Humanites do swojej flagowej akcji „Dwie Godziny dla Rodziny / Człowieka wybrał motto „Z pasjami przez pokolenia”.

POBIERZ Informacje Prasową i roześlij ją do swoich Partnerów!

Przeciw samotności, depresji i kryzysowi więzi
Dwie Godziny dla Rodziny/Człowieka (#2h4family/4human) to największa polska akcja skierowana do pracodawców i pracowników. W 2022 roku po 11 edycjach dociera do kilkunastu milionów ludzi i to już nie tylko w Polsce. Do akcji bowiem dołączyło kilka tysięcy firm, instytucji oraz samorządów z aż w 59 krajów z całego świata! Jest to zainicjowany w Polsce, Globalny Ruch Społeczny na rzecz bliskości oraz zmiany kultury pracy i stylu życia. W dobrych środowiskach pracy pracownicy wykazują się większym zaangażowaniem i mniejszą fluktuacją. W tym roku będzie miała swój finał 12 edycja przedsięwzięcia. Finał ten nastąpi 15 maja, w ustalonym przez ONZ Międzynarodowym Dniu Rodzin.

Po Japonii, Wielkiej Brytanii czy Niemczech kolejne duże gospodarki tworzą dedykowane resorty i ogłaszają systemowe programy walki z pandemią samotności – #2h4family/4human to akcja, która wyprzedzając dyskurs społeczny ma właśnie na celu przeciwdziałanie samotności, depresji i kryzysowi więzi, a także zachęcanie pracodawców do budowania dobrej kultury pracy służącej wielowymiarowemu rozwojowi człowieka, gdzie firmy mogą realizować swoje biznesowe cele, a ludzie mają poczucie sensu i rozwoju. Jak mawia często Zofia Dzik, fundatorka Instytutu Humanites – nie będzie zmiany na poziomie makro-społecznym, jeśli nie zajdzie zmiana poziomie relacji człowiek-człowiek. A we wspieraniu takiej zmiany dużą rolę odgrywają bez wątpienia pracodawcy, bo to w pracy spędzamy kilka, a czasem nawet kilkanaście godzin dziennie. Akcja ta istotnie wyprzedziła globalne trendy w zakresie ESG, w szczególności w zakresie szerokiego spojrzenia na rolę pracodawców w rozwoju kapitału społecznego.

Pomysłodawca i organizator kampanii: Instytut Humanites – Człowiek i Technologia, co roku poszukuje motywu, który pomógłby zintegrować pracowników z różnych działów w jednej firmie, bo zbudowanie relacji w zespole, które z kolei przełożą się na dobrą współpracę, w dobie kultury pracy zdalnej czy hybrydowej, bywa sporym wyzwaniem dla pracodawców. Motyw ten staje się także pretekstem do spotkań międzypokoleniowych na łonie rodziny, do wzmacniania czy nawet odbudowy więzi, szukania swoich korzeni. Tym razem takim słowem-kluczem będą „pasje” – mówi koordynująca akcję Katarzyna Lorenz, dyrektorka ds. komunikacji i PR Instytutu Humanites.

Co roku #2h4family ma swoich ambasadorów. Tym razem wesprzeć akcję zdecydowała się aktorka Stanisława Celińska, która przyznała, że jej największą i jednocześnie rodzinną pasją jest muzyka. Z kolei drugi ambasador, fizyk i dziennikarz Tomasz Rożek, co nie zaskakuje, pasjonuje się nauką. Potrafi opowiadać o niej tak, że istnieje ryzyko, iż kilka osób po wysłuchaniu jego wypowiedzi „zarazi się” tą pasją.

 

Może nawet nie wiesz, że masz rodzinną pasję
Co już zostało wspomniane na wstępie, muzyczną pasją Stanisławy Celińskiej jest „zarażonych” większość Polek i Polaków. Niewiele mniejszym powodzeniem cieszą się takie zajęcia jak oglądanie filmów (wskazało je 60 proc. respondentów), czytanie książek (55 proc.), oglądanie seriali (48 proc.), gotowanie (39 proc.), spacery (37 proc.), jazda rowerem (36 proc.), czytanie gazet i czasopism (29 proc.), zajmowanie się zwierzętami (28 proc.) i uprawa roślin (24 proc.).

Z kolei zgodnie z innymi badaniami pasje służą nam odrywaniu myśli od pracy – tę korzyść wskazało 77 proc. respondentów. A mimo to zdarza się, że na swoim hobby jesteśmy w stanie zarobić – takim dokonaniem pochwaliło się aż 39 proc. ankietowanych! Gdybyśmy tylko mogli, to większość z nas – 7 na 10 osób – uczyniłoby ze swojej pasji sposób zarabiania na życie.

Z powyższych badań nie wynika, czy naszym pasjom oddajemy się w samotności, czy też dzielimy je z bliskimi. O tym, że czas wolny lubimy spędzać w gronie najdroższych nam osób, świadczą nieco inne dane. Okazuje się, że, według badań, czas po pracy najchętniej spędzamy, oglądając z domownikami filmy i seriale (tę czynność wskazało aż 69 proc. respondentów) i, generalnie, przebywając z dziećmi i rodziną (61 proc.) . Być może nawet nie zdajemy sobie sprawy, że rozwijamy w ten sposób nasze wspólne, międzypokoleniowe pasje – bo czym innym jest rodzinna wyprawa na grzyby, oglądanie z synem lub córką ulubionego serialu science fiction, gra z babcią w szachy czy wspólne pieczenie pizzy z tatą?

Symbol, który może wiele zmienić
Pracodawcy, którzy przyłączyli się do #2h4family, mają tylko jeden obowiązek związany z uczestnictwem w akcji – w okolicach 15 maja powinni zachęcić, zainspirować swoje pracownice i swoich pracowników do spędzenia czasu z ich najbliższymi, ale także wykorzystać ten czas do integracji w ramach firmy, spotkania człowiek – człowiek, nie tylko stanowisko – stanowisko. Zwłaszcza, że po pandemii wiele firm pozostało w trybie pracy hybrydowej, pozostaje zatem coraz mniej przestrzeni na poznawanie się ludzi i budowanie relacji. Większość przedsiębiorstw, które włączyły się w ruch, realizuje także nieobowiązkowy postulat podarowania zatrudnionym osobom dwóch godzin wolnego. To idealne połączenie – pracownicy być może wykorzystają je, żeby oddać się swoim pasjom, a być może – podarują je swoim najbliższym. Co najwspanialsze – te dwie ewentualności się nie wykluczają.

Z okazji zbliżającego się Międzynarodowego Dnia Rodzin Instytut Humanites życzy, abyśmy skutecznie bronili się przed samotnością i kryzysem więzi. Dwie godziny wolnego to tylko symbol, który w oderwaniu od całego kontekstu niewiele znaczy. Ale jeśli podczas tych dwóch godzin poznasz największą pasję swojej babci, a może nawet odkryjesz, że ją podzielasz – będzie to wielki sukces całej akcji #2h4family. Bo wiele zmian w życiu zaczyna się od małego pierwszego kroku, stworzenia nowego rytuału. I do takiego doświadczenia zaprasza Humanites wyrywając nas z rutyny codziennego dnia. A globalny sukces akcji, pomimo skali rozwoju nowych technologii i liczby „przyjaciół” w mediach społecznościowych, wskazuje na zwykłą tęsknotę ludzi za bliskością, za nie byciem anonimowym w pracy.

ZAPRASZAMY DO REJESTRACJI: formularz zgłoszeniowy

 

KONTAKT:
Katarzyna Lorenz – Dyrektor komunikacji i PR Instytutu Humanites.
e-mail: katarzyna.lorenz@humanites.pl
tel.: +48 505 017 957

Dziękujemy partnerom naszej akcji i konkursu:

PARTNERZY

PARTNERZY KONKURSÓW

 

 

2h4family/4human jest jednym z kluczowych systemowych projektów Instytutu Humanites, obok takich projektów jak: Akademia Przywództwa Liderów Oświaty #APLO, Centrum Etyki Technologii czy cyklicznej konferencji dla Liderów Biznesu „Spójne Przywództwo. Człowiek i Technologia, która w 2023 roku miała X edycję. Instytut Humanites – Człowiek i Technologia od 2010 roku w systemowy sposób działa jako think&DO tank na rzecz zrównoważonego rozwoju, a szczególnie rozwoju kapitału społecznego, ujmując tematykę człowieczeństwa i technologii w szerokim kontekście obejmującym m.in. biznes, edukację, kulturę, media i rodzinę w oparciu o autorski model „Wioski” Rozwoju Ekosystemu Społecznego™ oraz Model Spójnego Przywództwa™. Instytut jako jeden z pierwszych sygnalizował wpływ meta zjawisk, takich jak: kryzys więzi rodzinnych, samotność, infodemia czy algorytmizacja życia człowieka, na długoterminowy rozwój gospodarczy, motywację oraz zdrowie fizyczne i psychiczne ludzi. Od dekady promuje rozwój świadomego i wewnętrznie sterowalnego człowieka umiejącego sprostać wyzwaniom, które niesie technologiczna i społeczna rewolucja. Jest także twórcą Centrum Etyki Technologii. Inicjator corocznej kampanii „Dwie Godziny dla Rodziny” – Dwie Godziny dla Człowieka, działa na rzecz rozwoju kluczowych kompetencji poprzez systemową zmianę w zakresie przywództwa w edukacji tworząc Akademię Przywództwa Liderów Oświaty – Pierwszy w Polsce Program rozwoju przywództwa w edukacji, wdraża w biznesie ideę Spójnego Przywództwa™, opartą na wielowymiarowym rozwoju lidera i jego zespołu. Organizator corocznych konferencji dla Liderów Biznesu: Spójne Przywództwo™. Człowiek i Technologia. Humanites od ponad dekady wspiera budowanie wysokiej kultury zarządzania, gdzie biznes realizuje swoje cele, a ludzie odnajdują poczucie sensu.