TEST WARTOŚCI I RELACJI W CZASACH PANDEMI #DWIE GODZINY DLA CZŁOWIEKA

JAK PRACODAWCY CHRONIĄ LUDZI I MIEJSCA PRACY?

W 2019 roku tylko 15% pracowników deklarowało możliwość wsparcia swoich pracodawców w zakresie doradztwa zawodowego, na świecie wskaźnik ten wynosił blisko 40%. Tak wynika z Pierwszego w Polsce Raportu Odpowiedzialności Rodzinnej Biznesu IESE Business School, Instytutu Humanites i Pracuj.pl. Pomimo wdrażanych rozwiązań antykryzysowych bezrobocie w Polsce wzrosło z niespełna 3% na początku roku do prawie 6% na koniec kwietnia 2020. W wielu krajach notowane są rekordowe poziomy bezrobocia po blisko 50-letnich niskich wskaźnikach. Los pracowników i w efekcie ich rodzin jest w rękach pracodawców. Dlaczego i jak pracodawcy wspierają rodziny. Czy wartości w biznesie są dobre tylko, gdy płyniemy z wiatrem? Jak dziś firmy zdadzą test z deklarowanych wcześniej wartości, że największym ich aktywem są ludzie? Jak poradzi sobie z tą sytuacją dzisiejszy człowiek, skoro już przed pandemią co trzecia osoba w zachodnim świecie doświadczała samotności i depresji. Jak wspierać relacje by przetrwały czas próby? W Chinach po pandemii liczba pozwów rozwodowych wzrosła o 25%. Świadomość powyższych wyzwań ekonomiczno-społecznych sprawiła, że już ponad 800 firm z 16 krajów włączyło się w akcję #DwieGodzinydlaCzłowieka/#DwieGodzinydlaRodziny.

Ostatnie wydarzenia na świecie skłoniły nas do uwzględnienia człowieka w centrum wydarzenia, stąd: „Dwie Godziny dla Rodziny” w tym roku zmieniają się na „#Dwie Godziny dla Człowieka”. Tegoroczna akcja wskazuje na kluczową rolę i odpowiedzialność pracodawców za przeprowadzenie ludzi przez obecny kryzys. Nie tylko z powodu społecznej odpowiedzialności biznesu, ale również uwzględniając wpływ na długoterminowy rozwój gospodarki.

Konieczność pozostania w domach w całkowitej izolacji powoduje, że wielu osobom towarzyszy dziś duży niepokój i lęk o przyszłość, wzmacniany sygnałami o nadchodzącym kryzysie gospodarczym. Obecna sytuacja może okazać się zbawieniem lub zagrożeniem dla naszych relacji z rodziną. Krótkoterminowo, będzie niewątpliwie weryfikować ich jakość i trwałość. Długoterminowo, to czego dziś doświadczamy, zaważy na stanie zdrowia psychicznego i fizycznego ludzi na wiele lat. A to będzie miało wpływ na nasze postawy w pracy, na zaangażowanie, chęć uczenia się nowych rzeczy i w efekcie na innowacyjność firm. Dodatkowo pojawi się jeszcze większe ryzyko nierówności. To dziś jest prawdziwy sprawdzian dla pracodawców, jak ocalą biznes w zgodzie z deklarowanymi wartościami – mówi Zofia Dzik, Inwestorka i Prezes Instytutu Humanites, inicjatorka kampanii.